درباره جشنواره

فراخوان المپیک بازی‌های فکری دانشجویان ایران (جهش کاپ)

اولین دوره­ی رویداد ملی المپیک بازی‌های فکری دانشجویان ایران(جهش کاپ) توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با مشارکت جهاد دانشگاهی هنر با هدف تقویت مهارت‌های خلاقیت در حل مسائل، کار گروهی، کنشگری در ترویج فرهنگ و هویت ایرانی-اسلامی و ایجاد نشاط بین جوانان و انگیزه‌مند کردن این گروه برای حضور در فعالیت‌های جمعی و جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی ازجمله انزوا، اعتیاد، بزه‌کاری و... برگزار می‌شود.

اهداف رویداد:

  • ترویج فرهنگ امید و سخت‌کوشی در کار به ویژه در بین دانشجویان
  • ترویج ارزش‌های فرهنگ مقاومت
  • ترویج ادبیات، فرهنگ و گفتمان جمعی
  • شناخت و بهره‌گیری دانشجویان از استعدادها و توانایی‌های خود
  • کسب تجربه در ایده‌پردازی برای استفاده بهتر از ابزار و زمان در جهت دستیابی به اهداف
  • ایجاد حس خودباوری در تقویت روابط عمومی و روابط اجتماعی
  • افزایش توانایی در کنترل بودجه و مدیریت مالی
  • افزایش نظم‌پذیری در کنش‌های جمعی
  • افزایش مهارت اقناع‌سازی، تبیین و تقویت کار جمعی

 

مراحل برگزاری رویداد:

دانشجویان برای شرکت در این رویداد می‌توانند بصورت فردی یا گروهی و همچنین در قالب کانون بازی و یا انجمن علمی بازی در این رویداد شرکت کنند. علاقه‌مندان می‌بایست در یکی از بخش‌های رقابتی طراحی بازی برای دبیرخانه جشنواره در مهلت مقرر اثر ارسال کنند و از میان شرکت‌کنندگان در بخش‌های مختلف طراحی بازی، تعدادی منتخب بر اساس امتیازات کسب کرده، به بوت‌کمپ ملی رویداد دعوت خواهند شد.

بوت‌کمپ مذکور، مرحله دوم و حضوری رویداد است. در این بوت‌کمپ سه روزه مجموعه لیگ‌های رقابتی برای دانشجویان طراحی شده است. از جمله این موارد می‌توان به لیگ رقابتی بازی‌های رومیزی، پانتومیم و بازی‌های نقش‌آفرینی اشاره کرد. همچنین 30 ساعت آموزش مهارتی در حوزه طراحی بازی، بازی‌وارسازی و... صورت خواهد پذیرفت. شایان ذکر است برای شرکت‌کنندگان بوت‌کمپ، بازی‌ محیطی نیز در کنار سایر رویدادها تدارک دیده شده است.

 

 

 

بخش‌های رویداد:

 

  • بخش رقابتی طراحی بازی (در 4 حالت: فردی، گروهی، کانون بازی و یا انجمن علمی بازی):

در این بخش دانشجویان می‌توانند با توجه به موضوعات مورد نظر رویداد، به صورت فردی یا گروهی و یا همچنین در قالب کانون بازی و یا انجمن علمی بازی، در بخش رقابتی طراحی بازی رویداد شرکت کنند. دانشجویان می‌توانند برای شرکت در این بخش، از طریق سامانه جشنواره اقدام به ثبت‌نام و ارسال آثار خود نمایند. همچنین محدودیتی جهت تعداد آثار ارسالی به رویداد وجود ندارد.

بخش رقابتی طراحی بازی معطوف به سه محور بازی رومیزی (فیزیکی یا دیجیتال)، اتاق فرار (فیزیکی یا دیجیتال) و بازی محیطی جغرافیای دانشگاهی می‌باشد. داوری این بخش قبل از اجرای بوت‌کمپ رویداد انجام می‌شود و از شرکت‌کنندگان برتر جهت شرکت در بوت‌کمپ سه روزه رویداد دعوت خواهد شد. شرکت‌کنندگانی که در قالب کانون بازی و یا انجمن علمی بازی در رویداد ثبت‌نام نمایند، از امتیازات ویژه‌ای برخوردار خواهند بود.

 

موضوعات محوری:

  • معرفی قهرمانان ملی
  • هنجارهای اجتماعی
  • امیدآفرینی
  • خانواده
  • فلسطین
  • فرهنگ مقاومت و پایداری
  • استکبارستیزی و مبارزه با صهیونیسم جهانی
  • دفاع مقدس

 

  1. طراحی بازی رومیزی:

    بهترین رویکرد طراحی بازی استفاده از مکانیک‌های روان، جذاب، خلاق، مرتبط با سبک زندگی و مخاطب، نوآورانه و هوشمندانه در روند و تجربه بازی است. نمود موضوعات محوری رویداد باید در داستان روایی بازی مشهود باشد. شرکت‌کنندگان می‌بایست سناریو کامل، شیوه اجرایی بازی و یک ویدئو با توضیح کامل از نحوه اجرای بازی را در سامانه ثبت‌نام بارگذاری نمایند.

    این بخش در دو قالب «بازی رومیزی فیزیکی» و «بازی رومیزی دیجیتال» برگزار می‌شود. داوری بخش طراحی بازی رومیزی فیزیکی در دو مرحله‌ انجام می‌پذیرد. به این صورت که انتخاب اولیه بازی رومیزی بر اساس سناریو، جزییات، تصاویر و ویدیوی ارسالی بوده و انتخاب نهایی بر اساس مشاهده اصل اثر صورت می‌گیرد.

  2. طراحی اتاق فرار

    طراحی این بخش باید صحیح، بی‌نقص، جذاب و باکیفیت و پیاده‌سازی متناسب با فضای بازی به همراه داشتن دید هنرمندانه و خلاق در طراحی مفهومی اجزای مختلف دیداری بازی باشد. توجه به هویت ایرانی-اسلامی در کنار خلق داستان نوآورانه، اثرگذار به همراه استفاده از تکنیک‌های مناسب و جذاب برای روایت داستان در طول بازی و موثر در ارتقاء فرهنگ جامعه بر محور موضوعات اعلامی رویداد، ضروری است. شرکت‌کنندگان این بخش می‌بایست سناریو کامل بازی، معماها، نقشه محیط و هرگونه مستندات تصویری جهت درک بهتر و همچنین یک ویدئو با توضیح کامل از نحوه اجرای بازی را در سامانه ثبت‌نام بارگذاری نمایند.

    این بخش نیز در دو قالب «اتاق فرار دیجیتال» و «اتاق فرار فیزیکی(واقعی)» برگزار می‌شود.

  3. طراحی بازی محیطی اختصاصی در جغرافیای دانشگاه

    طراحی بازی این بخش باید بر اساس موقعیت فضای محیطی دانشگاه و بهره‌مندی از ظرفيت‌های علمی، فرهنگي و توانایی‌های غنی دانشجویان در محوطه دانشگاه و بر اساس موضوعات اعلام شده در فراخوان رویداد صورت پذیرد. شرکت‌کنندگان این بخش می‌بایست سناریو کامل بازی، معماها، به همراه نقشه هوایی محیط بازی و هرگونه مستندات تصویری جهت درک بهتر از بازی در محیط دانشگاه و همچنین یک ویدئو با توضیح کامل از نحوه اجرای بازی را در سامانه ثبت‌نام بارگذاری نمایند.

 

لیگ‌های رقابتی ویژه دانشجویان منتخب بخش طراحی بازی:

رقابت‌های این بخش طی یک بوت‌کمپ سه روزه‌ی حضوری و با مشارکت منتخبین بخش طراحی بازی برگزار می‌شود. بدین صورت که منتخبین بخش رقابتی طراحی بازی پس از بررسی آثار ارسالی، به بوت‌کمپ رویداد دعوت خواهند شد.لیگ‌های رقابتی بوت‌کمپ به شرح زیر است:

  1. بازی رومیزی (بردگیم)

    شرکت‌کنندگان در این بخش با گروه‌بندی دبیرخانه رویداد به رقابت می‌پردازند. این گروه مسابقات به صورت حذفی است و در نهایت سه نفر برتر در بخش بردگیم به صورت مجزا و بر اساس فرم‌های داوری و امتیاز کسب شده، انتخاب می‌شوند. جوایز این بخش فردی است و به سه نفر برتر رقابت تعلق می‌گیرد.

  2. نمایش بی‌کلام (پانتومیم)

    در این بخش نیز اعضا بصورت‌ گروه‌های دو نفره به رقابت می‌پردازند. بازی‌ها به صورتی حذفی می‌باشد و سه تیم منتخب در مرحله نیمه نهایی و فینال برنده جایزه می‌شوند.

  3. بازی نقش‌آفرینی (سناریو شاهنامه)

    در این بخش مسابقات بصورت حذفی برگزار می‌شود و سه نفر برتر بر اساس امتیازات تیم داوری به عنوان رتبه‌های اول تا سوم انتخاب خواهند شد. همچنین از مجموع بالاترین امتیازات ده نفر بازی فینال نیز به فراخور نظر داوران تقدیر به عمل خواهد آمد.

  4. بازی محیطی:

    یک بازی محیطی ویژه مدعوین رویداد طراحی شده است که حاضران می‌توانند در حاشیه‌ی حضور خود در بوت‌کمپ و کشف نشانه‌ها و تکمیل پازل طراحی شده با استفاده از نمادهای مخفی در محیط کمپ، معمای بازی محیطی را حل کرده و جایزه ویژه این بخش را دریافت نمایند.

    • بخش غیر رقابتی:

    در طول برگزاری رویداد، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی هم بصورت برخط ویژه کلیه علاقه‌مندان و هم بصورت حضوری ویژه حاضران در بوت‌کمپ برگزار خواهد شد. موضوع رویدادهای این بخش معطوف به حوزه طراحی بازی، بازی‌وارسازی، بازی‌های بومی و سنتی، بازی‌های دیجیتال و... خواهد بود.

     

    جوایز رویداد:

    • در بخش طراحی بازی رومیزی فیزیکی:
      • رتبه اول تندیس و لوح تقدیر به همراه 15 میلیون تومان جایزه نقدی
      • رتبه دوم تندیس و لوح تقدیر به همراه 10 میلیون تومان جایزه نقدی
      • رتبه سوم تندیس و لوح تقدیر به همراه 5 میلیون تومان جایزه نقدی
    • در بخش طراحی بازی رومیزی دیجیتال:
      • رتبه اول تندیس و لوح تقدیر به همراه 15 میلیون تومان جایزه نقدی
      • رتبه دوم تندیس و لوح تقدیر به همراه 10 میلیون تومان جایزه نقدی
      • رتبه سوم تندیس و لوح تقدیر به همراه 5 میلیون تومان جایزه نقدی
    • در بخش طراحی بازی اتاق فرار فیزیکی:
      • رتبه اول تندیس و لوح تقدیر به همراه 15 میلیون تومان جایزه نقدی
      • رتبه دوم تندیس و لوح تقدیر به همراه 10 میلیون تومان جایزه نقدی
      • رتبه سوم تندیس و لوح تقدیر به همراه 5 میلیون تومان جایزه نقدی

     

    • در بخش طراحی بازی اتاق فرار دیجیتال:
      • رتبه اول تندیس و لوح تقدیر به همراه 15 میلیون تومان جایزه نقدی
      • رتبه دوم تندیس و لوح تقدیر به همراه 10 میلیون تومان جایزه نقدی
      • رتبه سوم تندیس و لوح تقدیر به همراه 5 میلیون تومان جایزه نقدی

     

    • در بخش طراحی بازی محیطی اختصاصی در جغرافیای دانشگاه:
      • رتبه اول تندیس و لوح تقدیر به همراه 15 میلیون تومان جایزه نقدی
      • رتبه دوم تندیس و لوح تقدیر به همراه 10 میلیون تومان جایزه نقدی
      • رتبه سوم تندیس و لوح تقدیر به همراه 5 میلیون تومان جایزه نقدی

     

     

    • جوایز لیگ بازی‌های ویژه مدعوین بوت‌کمپ:

    به رتبه‌های برتر لیگ‌های رقابتی بازی رومیزی، پانتومیم و بازی نقش‌آفرینی و همچنین برنده بازی محیطی بوت‌کمپ جوایزی ارزنده‌ به همراه لوح تقدیر تعلق خواهد گرفت.

     

     

    • بخش المپیک:

    در این بخش امتیاز تمامی بازیکن‌های تیم‌های دانشگاهی حاضر در بوت‌کمپ با یکدیگر جمع می‌شود و سه مقام برتر المپیک صرفا از میان شرکت‌کنندگان کانون بازی و یا انجمن علمی بازی انتخاب شده و کاپ رویداد را دریافت خواهند کرد.

    • کانون و یا انجمن علمی اول کاپ طلا و لوح تقدیر به همراه 30 میلیون تومان جایزه نقدی
    • کانون و یا انجمن علمی دوم کاپ نقره و لوح تقدیر به همراه 20 میلیون تومان جایزه نقدی
    • کانون و یا انجمن علمی سوم کاپ برنز و لوح تقدیر به همراه 10 میلیون تومان جایزه نقدی

     

     

    مقررات عمومی رویداد:

    • تمامی شرکت‌کنندگان رویداد بدون محدودیت سنی، باید دانشجوی یکی از مقاطع کاردانی تا دکتری باشند.
    • شرکت در این رویداد و دعوت به بوت‌کمپ آموزشی آن مشروط به ارائه طراحی بازی در یکی از بخش‌های رقابتی رویداد و انتخاب اولیه توسط هیات داوران رویداد است.
    • چگونگی انتقال پیام بازی به واسطه طراحی سناریو و جزییات آن است. این مهم در خصوص بازی طراحی شده با تکمیل فرم‌های ثبت‌نام در سامانه همراه با ارائه تصاویر اولیه بازی و هر مستندی که بازی را بهتر به تصویر کشیده و مخاطب را به درک بهتری برساند، تحقق می‌یابد.
    • شرکت در بخش طراحی بازی به صورت فردی و گروهی امکان‌پذیر است. همچنین دانشجویان می‌توانند کانون و یا انجمن علمی بازی در دانشگاه خود تشکیل داده و در قالب تشکل‌های دانشجویی در رویداد شرکت نمایند. حضور در قالب کانون یا انجمن علمی بازی دارای امتیازات ویژه‌ای است.
    • ثبت‌نام، تکمیل فرم شرکت و ارسال تصویر و مستندات آثار، صرفا از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی رویداد به نشانی jcup.farnama.net امکان‌پذیر است.
    • کیفیت تصاویر ارسالی مربوط به آثار  باید نشان دهنده جزییات اثر برای هیأت انتخاب باشد.
    • اطلاعات فرم ثبت نام و عناوین آثار در تهیه مطالب انتشاراتی و یا تبلیغاتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، از این رو مسئولیت صحت اطلاعات ارسالی بر عهده شرکت‌کننده است.
    • داوری در بخش طراحی بازی رومیزی فیزیکی به صورت دو مرحله‌ای انجام می‌پذیرد. به این صورت که انتخاب اولیه بازی رومیزی بر اساس سناریو، جزییات، تصاویر و ویدیوی ارسالی است و انتخاب نهایی بر اساس مشاهده اصل اثر صورت می‌گیرد.
    • محدودیتی در تعدادآثار ارسالی وجود ندارد.
    • تصمیم‌گیری درباره موارد پیش‌بینی نشده و اعلام نشده، بر عهده شورای سیاستگذاری رویداد است.
    • تکنیک، روش اجرا و متریال در بازی رومیزی آزاد است.
    • سناریو بازی‌ها نباید مشابه داخلی یا خارجی داشته باشد.
    • در صورت عدم رعایت هرمورد از قوانین و ضوابط، دبیرخانه مجاز به حذف آثار از جشنواره می­باشد.
    • خارج کردن اثر از رقابت پس از انتخاب اولیه، به هیچ عنوان امکان­پذیر نمی­باشد.
    • شرکت‌کنندگان منتخب می‌بایست پس از اعلام دبیرخانه به ایشان،‌ اصل آثار خود را به دبیرخانه رویداد ارسال نمایند.
    • به تمامی شرکت‌کنندگانی که آثارشان به مرحله نهایی رویداد راه یابد، گواهی شرکت اهدا خواهد شد.
    • در صورت برگزیده شدن آثار گروهی، جایزه به صورت مشترک به صاحبان آن تعلق می‌گیرد.
    • به آثاری که پس از مهلت مقرر از سوی دبیرخانه ارسال شود، ترتیب اثر داده نخواهد شد.
    • آثار نسخه برداری شده پذیرفته نمی‌شود.
    • آثار جهت بررسی و صدور مجوز مالکیت فکری اثر به مراجع ذی صلاح ارسال می‌گردد.
    • شرکت‌کننده باید تابع کلیه قوانینی که در حین برگزاری رویداد جشنواره تصویب می شود، باشد.
    • ارسال اثر توسط شرکت‌کنندگان در جشنواره به منزله اعلام مالکیت معنوی اثر است. در صورت اثبات خلاف این امر در هر مرحله‌ای، عواقب حقوقی آن به عهده شرکت‌کننده است.
    • ارسال طرح و شرکت در رویداد به منزله پذیرش آیین‌نامه المپیک و مقررات آن از سوی شرکت‌کنندگان است.

     

    زمان‌بندی رویداد:

    1. مهلت ثبت‌نام در جشنواره و بارگذاری آثار: تا 30 مهر 1403
    2. داوری اولیه: تا 10 آبان 1403
    3. مهلت ارسال اصل بازی رومیزی ساخته شده ویژه منتخبین بخش‌ بازی‌ رومیزی فیزیکی: 25 آبان 1403
    4. دعوت از منتخبین و برگزاری بوت‌کمپ: آبان و آذر 1403
    5. مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان: روز آخر بوت‌کمپ

     

    راه‌های ارتباطی:

    دبیرخانه: تهران، خیابان انقلاب، چهارراه ولیعصر(عج)، کوچه بالاور، پلاک 4، طبقه 4، جهاد دانشگاهی هنر

    شماره تماس: 09359596453

    پشتیبانی آنلاین: آی‌دی @dabirxane در پیام‌رسان بله و تلگرام

 

برای شرکت در نخستین دوره جشنواره جهش کاپ روی دکمه زیر کلیک نمایید.